piszę sobie coś
Polski Instytut Psychoterapii Integratywnej zaprasza na:
4‑letnie Studium Psychoterapii Integratywnej
XXV edycja całościowego kształcenia w zawodzie psychoterapeuty
REKRUTACJA NA 2021 r.
Psychoterapia integratywna systemowa – kierunek psychoterapii integratywnej rozwinięty przez Milenę Karlińską-Nehrebecką. Stawia sobie za cel prowadzenie pacjentów w stronę zdrowia i spełnienia w życiu. W myśl teorii integratywnej systemowej o skuteczności psychoterapii decyduje osoba psychoterapeuty, a nie modalność czy zastosowane techniki. Psychoterapeuta integratywny systemowy czerpie z dorobku różnych kierunków psychoterapii, wolny od dogmatyzmu
i ograniczeń płynących z przynależności do jednej szkoły.
Wszystko w jednym miejscu i wiadomo za ile. Program jest tak skonstruowany, by w jednym miejscu i przy transparentnych kosztach zapewnić wszystkie elementy wyszkolenia zawodowego: kształcenie teoretyczne, praktyczne, psychoterapię szkoleniową, superwizję, opiekę tutora.
24 lata doświadczeń w kształceniu. Model psychoterapii integratywnej, wypracowany w ciągu ponad 20 lat w Instytucie, okazał się bardzo skuteczny w leczeniu pacjentów, a model kształcenia w zawodzie psychoterapeuty, sprawdził się w wieloletniej praktyce szkoleniowej. Szkolenie w zawodzie psychoterapeuty oparte jest na naukach psychoterapeutycznych i pokrewnych.
350 absolwentów. W ciągu 24 lat ponad 370 absolwentów i studentów Studium, psychologów, pedagogów, lekarzy, absolwentów nauk humanistycznych i medycznych, zdobyło zawód psychoterapeuty i wykazało swoją skuteczność w pracy z pacjentami w poradniach, szpitalach i ośrodkach, gdzie często zajmują kierownicze stanowiska. Rozwinęli też praktyki prywatne, tworząc gabinety i większe placówki.
Praktyka prywatna. Wysokie standardy kształcenia i terapii osobistej owocują wysokimi kompetencjami. Badania z 2015 wskazują, że przed rozpoczęciem Studium jedynie 1% studentów prowadzi prywatne gabinety, a na IV roku 90% ma praktykę prywatną.
Zakorzenienie w nauce europejskiej i stale weryfikowana skuteczność. Nad modelem psychoterapii integratywnej systemowej i modelem kształcenia zawodowego w Instytucie prowadzone są obecnie badania empiryczne pod kierunkiem kadry naukowej Sigmund Freud University w Wiedniu. Instytut jest ambasadorem SFU w Polsce i jako jeden z nielicznych w Polsce, poddaje swoją działalność kliniczną i szkoleniową systematycznym badaniom naukowym. Pokazują one wysoką skuteczność psychoterapeutów wyszkolonych w Instytucie. Spójność teoretyczna psychoterapii integratywnej systemowej połączona jest z otwarciem na inne kierunki psychoterapii i stałym adaptowaniem nowych osiągnięć nauki. Cenimy przynależność do międzynarodowej społeczności psychoterapeutycznej — naszym „domem” jest psychoterapia europejska.
Wysokie wymogi wobec psychoterapeuty. Psychoterapeuta — jako człowiek — jest kluczowym czynnikiem psychoterapii integratywnej systemowe. Na ile potrafi być szczęśliwy, tworzyć dobre związki, znaleźć spełnienie w życiu: kochać, pracować, bawić się, stanąć wobec spraw ostatecznych — na tyle będzie mógł pomóc swoim pacjentom. W swoich przełomowych badaniach B. Wampold udowodnił, że wpływ osobistych kompetencji psychoterapeuty na wynik terapii jest wielokrotnie większy, niż konkretnych technik. Dlatego na Studium Psychoterapii kładziemy nacisk na osobowościowe kompetencje psychoterapeuty.
Bezpieczeństwo i oparcie. Psychoterapia i superwizja odbywa się w grupie o stałym składzie. Stała grupa szkoleniowa na przestrzeni 4 lat daje poczucie bezpieczeństwa i wzajemne oparcie, pomaga uczestnikom osiągnąć więcej, niż grupy o zmiennym składzie. Każdy student ma opiekę patrona ze starszego rocznika, który go wspiera w sprawach zawodowych. Unikalna atmosfera przyjaźni i więzi owocuje też wspólnymi przedsięwzięciami zawodowymi.
Uczenie od doświadczonych psychoterapeutów — nauczycieli. Osobista relacja z doświadczonymi superwizorami i nauczycielami psychoterapii, o zróżnicowanym stylu pracy, pomaga w rozwijaniu własnych kompetencji i staniu się profesjonalistą.
Przygotowanie do leczenia
- Praktyczne i teoretyczne przygotowanie do leczenia pełnego zakresu zaburzeń i problemów psychicznych: zaburzeń nastroju, zaburzeń lękowych, zaburzeń posttraumatycznych, zaburzeń jedzenia, zaburzeń somatoformicznych, zaburzeń seksualnych i tożsamości płciowej, zaburzeń dysocjacyjnych, zaburzeń kontroli impulsu i związanych z substancjami psychoaktywnymi, zaburzeń przystosowania, zaburzeń psychotycznych i zaburzeń osobowości, dysfunkcji małżeńskich i rodzinnych oraz psychoterapii wspomagającej leczenie chorób somatycznych – w modelu integratywnej psychoterapii systemowej.
- Praktyczne przygotowanie do psychoterapii problemów nieklinicznych, będącej prewencją zaburzeń, zalecaną przez WHO.
- Wielowymiarowa diagnoza psychoterapeutyczna, konceptualizacja przypadku, prognoza, dostosowanie psychoterapii do specyfiki pacjenta.
Integratywna psychoterapia systemowa
- Psychoterapia systemowa – model teoretyczny terapii systemowej: teoria zdrowia, teoria patologii i patogenezy, teoria zmiany, diagnoza systemowa, metodologia interwencji.
- Praktyczna nauka psychoterapii systemowej; diagnoza, konceptualizacja, strategie, taktyki, metody i techniki systemowe, wskazania i przeciwwskazania oraz etyka psychoterapii systemowej.
Metody innych kierunków psychoterapii
- Metody zaczerpnięte z innych nurtów: psychodynamiczne, behawioralne, kognitywne, terapii zorientowanej na klienta, hipnoza naturalistyczna, mindfulness, body-work, metody systemowe, BSFT i inne techniki psychoterapeutyczne są asymilowane do teorii integratywnej systemowej.
Przedmioty psychoterapeutyczne
- Kierunki i prądy psychoterapii: psychodynamicznej, systemowej, humanistycznej, poznawczo – behawioralnej, integratywnej a także Gestalt, TA, narratywnej, rodzinnej, body-work, egzystencjalnej, M. H. Ericksona, S. deShazera
i innych modalności. - Psychoterapia porównawcza.
- Psychoterapia jako dyscyplina naukowa, paradygmaty, dziedzina i metodologia.
- Historia psychoterapii i społeczno-kulturowe uwarunkowania psychoterapii.
- Etyka i aksjologia psychoterapii.
- Teorie rozwoju zdrowej osobowości na przestrzeni życia.
- Podstawy wiedzy medycznej i psychofarmakoterapii.
- Teorie psychopatologii.
- Diagnoza nozologiczna (DSM, ICD-10), diagnoza różnicowa, elementy diagnozy neuropsychologicznej.
Psychoterapia szkoleniowa, superwizja, staż kliniczny
- Psychoterapia szkoleniowa, około 350 godzin.
- Superwizja praktyki, około 160 godzin.
- Nadzór merytoryczny nad 3 miesięcznym stażem klinicznym w placówce psychiatrycznej.
Formy zajęć
- Warsztaty, wykład, seminarium, ćwiczenia, demonstracja kliniczna, superwizja in vivo, superwizja grupowa, telefoniczna konsultacja superwizyjna, prezentacja PowerPoint, uczestnictwo w eksperymentach, prowadzenie badań naukowych, udział w konferencjach, analiza zapisu video sesji terapeutycznych, prezentacja i kliniczna analiza przypadku, psychoterapia grupowa, indywidualna konsultacja terapeutyczna, ćwiczenia self-experience.
Zawód
- Uzyskanie wolnego i niezależnego zawodu psychoterapeuty — stanie się profesjonalistą.
- Przygotowanie do samodzielnej psychoterapii pełnego zakresu problemów i zaburzeń psychicznych oraz wspomagania leczenia ciężkich chorób somatycznych. Umiejętność diagnozy, konsultacji, budowania relacji i sojuszu terapeutycznego, konceptualizacji i tworzenia planu terapii, strategii, taktyk i technik interwencji, monitorowania przebiegu, współpracy
z innymi specjalistami
Kierunek psychoterapii, który się sprawdził
- Wyszkolenie w spójnym modelu integratywnej psychoterapii systemowej, który jest coraz częściej poszukiwany przez pacjentów, z uwagi na skuteczność i zakres możliwości.
Wszystko w jednym miejscu i jednym modelu
- Odbycie wszystkich elementów szkolenia w jednym miejscu i w ramach jednego modelu teoretycznego, co powoduje, że szkolenie jest skuteczniejsze.
Udział w nauce europejskiej
- Studiowanie w placówce będącej formalną częścią międzynarodowej wspólnoty psychoterapeutycznej, klinicznej i naukowej.
- Uczestnictwo w modelu kształcenia i psychoterapii, weryfikowanych naukowo i zgodnych z najnowszymi badaniami nad psychoterapią.
- Możliwość udziału w badaniach naukowych prowadzonych w Instytucie.
Społeczność i odczuwalna zmiana w życiu
- Stanie się członkiem społeczności Instytutu, tworzącej unikalną atmosferę i dającej duże oparcie.
- Przejście w ramach Studium gruntownej psychoterapii własnej zwykle owocuje: szczęśliwszym związkiem, większym zadowoleniem z życia, redukcją objawów i dolegliwości zdrowotnych, nabyciem umiejętności społecznych, poprawą relacji z dziećmi i rodzicami. Większość uczestników twierdzi, że dzięki własnej terapii uzyskali możliwości pomagania wcześniej im niedostępne
Otrzymywanie na bieżąco informacji zwrotnych o swoich postępach poprzez coroczny Egzamin Kompetencyjny, kończący się wskazaniami i zaleceniami
Koszty umiarkowane w stosunku do korzyści i kontrola kosztów
- Przejrzystość i brak ukrytych kosztów.
- Zniżki w opłatach za szkolenia.
- Szybkie nabycie kompetencji, co pozwala statystycznemu studentowi pokryć koszty Studium jeszcze przed jego ukończeniem – z dochodów z prywatnej praktyki.
Podstawy uprawnień zawodowych
- Uzyskanie wyszkolenia zgodnego ze standardami Polskiej Rady Psychoterapii, przyjętymi przez polskie Ministerstwo Zdrowia, a przede wszystkim — ze standardami European Association for Psychotherapy.
- Dyplom Studium daje możliwość ubiegania się o Certyfikat Psychoterapeuty Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Integratywnej i Systemowej, zgodny z wymogami Ministerstwa Zdrowia i Polskiej rady Psychoterapii
- Psychoterapeuci z Dyplomem Studium, którzy będą prowadzili praktykę psychoterapeutyczną 3 lata podczas szkolenia PROFI spełnieniu wymogów ilościowych Studium, spełniają warunki uzyskania European Certificate of Psychotherapy w European Association for Psychotherapy (EAP) i mogą się o niego ubiegać.
- Roczne czesne w 2020 r. wynosi 8 500 zł. Każdy rok liczy minimum 286 godzin akademickich.
- W każdym roku jest osiem trzydniowych zjazdów weekendowych i dwa zjazdy sześciodniowe wyjazdowe.
- Czesne zawiera koszt: warsztatów, seminariów teoretycznych, wykładów, ćwiczeń, szkolenia praktycznego, grupowej psychoterapii szkoleniowej, superwizji, szkoleń wyjazdowych, opieki tutora, materiałów szkoleniowych, opłat za egzaminy w I terminie, pierwszej poprawy prac pisemnych, wystawianych dokumentów , dorocznych egzaminów kompetencyjnych, obrony pracy dyplomowej i przerw kawowych.
- Czesne jest corocznie rewaloryzowane w oparciu o inflację. Czesne może być rozłożone na raty.
- Do kosztów 4 lat Studium należy doliczyć opłaty za warsztaty: DSM, Integratywnej psychoterapii krótkoterminowej (I rok), Integratywnej Psychoterapii zaburzeń lękowych i Integratywnej psychoterapii zaburzeń depresyjnych (II-III rok).
- Od drugiego roku uczestnik Studium zobowiązany jest do rozpoczęcia pracy psychoterapeutycznej z pacjentami.
- Trzymiesięczny staż kliniczny odbywa się pod kierownictwem Koordynatora Stażu, w placówce psychiatrycznej.
- Część przedmiotów zaliczana jest na podstawie obecności i aktywności, część wymaga zdania egzaminu. Każdy rok nauki kończy się egzaminem kompetencyjnym, który sprawdza rozwój kompetencji osobowościowych i technicznych psychoterapeuty.
- Po zakończeniu 4 lat Studium można się zakwalifikować na zaawansowane kształcenie PROFI, prowadzące do uzyskania certyfikatu. Uczestniczą w nim także psychoterapeuci certyfikowani, spełniając w ten sposób wymóg ustawicznego podnoszenia kwalifikacji.
- Dyplom magistra nauk społecznych, humanistycznych, ewentualnie medycznych (standard europejski).
- Preferowane są uczestnicy szkoleń: Integratywna psychoterapia krótkoterminowa, Integratywna psychoterapia zaburzeń lękowych, Integratywna psychoterapia zaburzeń depresyjnych, Podstawy Psychoterapii , którzy przeszli własną psychoterapię.
- Od kandydatów, którzy nie pracują w placówkach prowadzących psychoterapię lub pomoc psychologiczną, oczekuje się podjęcia takiej pracy po I roku (akceptowany jest wolontariat).
- Mile widziana jest znajomość angielskiego.
- Do 31 października 2020 należy przesłać do sekretariatu:
- Wypełnioną ankietę kwalifikacyjną — »pobierz ankietę«
- Kopię dyplomu studiów magisterskich lub lekarskich
- List motywacyjny oraz cv
- Dowód uiszczenia 50 zł opłaty egzaminacyjnej,
- Kandydat spełniający wymogi formalne zostaje zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną. Jej celem jest ocena, czy kandydat ma predyspozycje do kształcenia w zawodzie psychoterapeuty w Instytucie. Termin rozmowy: 18 — 19 listopada 2020.
- Kandydaci otrzymują pisemną informację o zakwalifikowaniu, przyjęciu, wpisie na listę rezerwową lub niezakwalifikowaniu oraz zalecenia.
mgr Milena Karlińska-NEHREBECKA — certyfikowany psychoterapeuta i superwizor Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Integratywnej i Systemowej i Polskiej Federacji Psychoterapii, certyfikowana przez European Association for Psychotherapy. Psycholog kliniczny. Prezes i współzałożyciel Polskiej Federacji Psychoterapii. Narodowy Delegat Polski w European Association for Psychotherapy. Członek Society for Psychotherapy Research. Członek zespołu redakcyjnego International Journal of Psychotherapy. Członek Scientific Commitee European Association for Psychotherapy. Współzałożyciel i inicjator Polskiego Instytutu Psychoterapii Integratywnej. Kieruje kształceniem podyplomowym w psychoterapii w Instytucie.
mgr STANISŁAWA KUFEL — certyfikowany psychoterapeuta European Association for Psychotherapy i Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Integratywnej. Certyfikowany Superwizor Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Integratywnej i Polskiej Federacji Psychoterapii. Psycholog kliniczny. Ma rozległe doświadczenie w pracy z pacjentami uzależnionymi, wcześniej kierowała oddziałem detoksykacji w Szpitalu dla Nerwowo i Psychicznie Chorych w Rybniku. Specjalizuje się w diagnozie nozologicznej. Jest nauczycielem, superwizorem i opiekunem stażu 4‑letniego Studium Psychoterapii Integratywnej.
lek.med. DAGMARA KUCZYŃSKA-GINKO – psychoterapeuta i superwizor certyfikowany przez Polskie Towarzystwo Psychoterapii Integratywnej, ma też certyfikat psychoterapeuty European Association for Psychotherapy (EAP). Superwizor Certyfikowany przez Polską Federację Psychoterapii. Lekarz. Absolwent Studium Psychoterapii Polskiego Instytutu Psychoterapii Integratywnej. Twórca autorskich programów szkoleniowych. Jest nauczycielem i superwizorem 4‑letniego Studium Psychoterapii Integratywnej. Specjalizuje się w leczeniu zaburzeń jedzenia i zaburzeń osobowości. Poetka i artysta-grafik, prowadzi także prywatną praktykę.
mgr KATARZYNA GÓRKA – certyfikowany Psychoterapeuta Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Integratywnej. Z wykształcenia psycholog (KUL). Ukończyła 4‑letnie Studium Psychoterapii Integratywnej. Ma rozległe doświadczenie w pracy klinicznej z pacjentami w placówkach ochrony zdrowia, interwencji kryzysowej oraz w praktyce prywatnej. Kierownik Ośrodka Wsparcia Psychicznego w NZOZ Centrum Medycznym „Medyk”. Członek zwyczajny Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Integratywnej. Członek Komisji Etycznej Polskiej Federacji Psychoterapii. Należy do zespołu Podkarpackiego Centrum Psychoterapii MetaSystemowej.
dr n. med. ALICJA HEYDA — psychoterapeuta certyfikowany przez European Association for Psychotherapy (EAP), psychoterapeuta i superwizor certyfikowany przez Polska Federację Psychoterapii, psycholog kliniczny, somatoanalityk Ecole Europenne de Psychotherapie Socio et Somato-Analytique, trener psychoterapii socjo i somatoanalitycznej Polskiego Towarzystwa Somatoterapii. Jest psychoonkologiem w Centrum Onkologii IMSC w Gliwicach. Zastępca przewodniczącego Scientific Commitee European Association for Psychotherapy. Zastępca wydawcy International Journal of Psychotherapy. Nauczyciel świadomego oddychania. Specjalizuje się w body-work. Autorka licznych prac naukowych. Prowadzi również praktykę prywatną.
mgr BARBARA KUFEL-STEC - psychoterapeuta Rekomendowany przez Polskie Towarzystwo Psychoterapii Integratywnej. Posiada certyfikat psychoterapeuty European Association for Psychotherapy. Z wykształcenia psycholog. Ukończyła 4‑letnie Studium Psychoterapii Integratywnej. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy klinicznej z pacjentami w placówkach ochrony zdrowia. Od 13 lat pracuje na oddziale ogólnopsychiatrycznym Szpitala dla Nerwowo i Psychicznie Chorych w Rybniku. Jako nauczyciel specjalizuje się w diagnozie nozologicznej. Prowadzi praktykę prywatną.
dr n. med.MAGDALENA JANICKA – psycholog kliniczny. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy klinicznej z pacjentami w placówkach ochrony zdrowia. Pracuje na oddziale ogólnopsychiatrycznym Szpitala dla Nerwowo i Psychicznie Chorych w Rybniku.
dr ANNA SZAŁAŃSKA – psychoterapeuta rekomendowany przez Polskie Towarzystwo Psychoterapii Integratywnej. Absolwent 4‑letniego Studium Psychoterapii Integratywnej. Naukowiec i nauczyciel akademicki, autor publikacji w dziedzinie psychologii. Jest adiunktem na Uniwersytecie Opolskim. Angażuje się w pomoc humanitarną. Prowadzi także prywatną praktykę.
I inni zaproszeni specjaliści.