Brak wpływu studiów psychoterapeuty na jego skuteczność i kompetencje zawodowe – wstępne wyniki badań
W środowisku zawodowym i pośród laików rozpowszechniony jest pogląd, że kierunek studiów ukończonych przez psychoterapeutę jest jedną z tych determinant. Przeprowadzono badanie mające zweryfikować tezę, że psychoterapeuci którzy ukończyli studia lekarskie, psychologiczne lub pedagogiczne są skuteczniejsi i bardziej kompetentni niż absolwenci innych kierunków.
Próba badawcza i metody: Próba liczyła 235 diad psychoterapeuta-pacjent. Psychoterapeutami byli studenci Studium Psychoterapii Integratywnej. Przed rozpoczęciem treningu ukończyli oni różne studia magisterskie: psychologiczne, pedagogiczne, teologiczne, lekarskie, pielęgniarskie, filologiczne, prawnicze, inne humanistyczne lub w naukach przyrodniczych. Przedmiotem oceny była sesja psychoterapeutyczna. Po zakończeniu sesji pacjent wypełniał szczegółową skalę ocen, dotyczącą psychoterapeuty i sesji. Kompetencje psychoterapeuty oceniane były przez ekspertów w oparciu o skalę ocen dotyczącą kompetencji osobistych i technicznych, na podstawie obserwowalnych kryteriów. Do obliczenia wyników zastosowano metody nieparametryczne.
Wyniki: Psycholodzy i lekarze i pedagodzy okazali się tak samo efektywni i kompetentni jak psychoterapeuci z którzy ukończyli inne studia humanistyczne lub w naukach przyrodniczych. Tym samym nie znaleziono empirycznych podstaw dla uprzywilejowywania psychologów, lekarzy lub pedagogów w dostępie do kształcenia w zawodzie psychoterapeuty.
Zobacz wstępne wyniki badań » wstępne wyniki badań
Finał prac nad polską wersją CORE-OM
Zbliżamy się do końca prac nad polską wersją znakomitego narzędzia badającego skuteczność psychoterapii – CORE-OM. Tym samym zmierzamy do dopełnienia fascynującej współpracy z kolegami z Wielkiej Brytanii, Austrii i Niemiec w tym zakresie.
CORE-OM, brytyjskie narzędzie służące do pomiaru zmian następujących w psychoterapii został w 2010 roku przełożony na język polski przez zespół z Polskiego Instytutu Psychoterapii Integratywnej, kierowany przez profesora Chrisa Evansa z Nottingham University i CORE System Trust.
Profesor Evans, psychiatra, psychoterapeuta medyczny, psychoanalityk grupowy i psychoterapeuta systemowy, jest współautorem (pierwszym autorem) CORE-OM i członkiem Zarządu CORE system Trust, posiadającego copyright na narzędzia CORE.
CORE-OM jest testem, który został opublikowany w 2002 roku w Wielkiej Brytanii. Z założenia miał być praktyczny, przyjazny dla użytkownika, łatwy w obliczaniu „na piechotę”, dostępny bezpłatnie na zasadzie „copy-left” i mieć wysoką jakość psychometryczną. I rzeczywiście taki jest. Oprócz tego, że jest dobrym narzędziem, używającym języka zrozumiałego na każdym poziomie wykształcenia, jest jedyną w Polsce tego typu metodą dostępną dla klinicystów za darmo, co w kontekście wysokich kosztów legalnych i walidowanych testów w naszym kraju, jest wartością nie do przecenienia.
„Copy-left” oznacza, że tekst nie może być zmieniany w jakikolwiek sposób, także tłumaczony, bez formalnego zezwolenia Trustu CORE System (patrz: www.coreims.co.uk/CORE_Copyright.html), ale może być bezpłatnie reprodukowany w wersji papierowej, pod warunkiem, że nie będzie w żaden sposób zmieniany. Żadne tłumaczenie nie może mieć miejsca bez zgody i aprobaty prof. Evansa.
Więcej informacji na temat instrumentów CORE i systemu oprogramowania CORE, CORE-Net, który miejmy nadzieję, zostanie w końcu przetłumaczony na polski, można znaleźć na www.coreims.co.uk.
Rodzina testów CORE była stosowana w licznych projektach badawczych (patrz: www.coreims.co.uk/Downloads_References.html) i przetłumaczono dotychczas, pod kierownictwem prof. Evansa, na 25 języków, w tym niemiecki, francuski, japoński, włoski, hiszpański, albański, słowacki, chorwacki, hindi, urdu, szwedzki. Jesteśmy dumni, że dodaliśmy do tej listy język polski.
Polska walidacja testu CORE jest bliska ukończenia przez Milenę Karlińską-Nehrebecką, w ramach pracy doktorskiej na Uniwersytecie Zygmunta Freuda w Wiedniu, pod kierunkiem Omara Gelo i Dana Pokorny. Umożliwi ona polskim psychoterapeutom, psychologom, lekarzom i innym klinicystom oceniającym rezultaty psychoterapii stosowanie rzetelnego akceptowanego przez pacjentów narzędzia – za darmo.
Osoby zainteresowane tłumaczeniem narzędzi CORE na inne języki, lub chcące pracować nad utworzeniem tłumaczenia, które jeszcze nie zostało wykonane lub nie zostało rozpoczęte, mogą skontaktować się z Profesorem Evansem poprzez www.psyctc.org/cgi-bin/mailto.pl?webmaster.
Alicja Heyda zaproszonym gościem konferencji w Belgii
19th International Conference Bonding Psychotherapy “Attachment, the essence of relationship” odbyła się w dniach 7–9 czerwca 2013 w Bruges, Belgia.
Była to konferencja światowej organizacji zajmującej się bondingiem, jedną ze szkół psychoterapii poprzez dotyk i więź. Skupiają się one na tym, że człowiek ma biologicznie uwarunkowaną potrzebę emocjonalnej i fizycznej bliskości, a zaspokojenie tej potrzeby jest niezbędne do bycia w dobrych relacjach z innymi. Konferencja poświęcona była właśnie kwestii potrzeb, przywiązania i relacji.
Zaproszonym gościem konferencji była m. in. Alicja Heyda, psychoterapeutka, psychoonkolog, współpracownik Instytutu. Wygłosiła ona wystąpienie pt. “The impact of Integrative Breathwork Psychoterapy on the Psychosomatic Status of Breast Cancer Patients”, w którym zaprezentowała wyniki badań nad swoją autorską metodą psychoterapii, a następnie przeprowadziła dla uczestników konferencji warsztat z psychoterapeutycznych technik oddechowych.
Zobacz prezentację »prezentacja A. Heyda